KESÄ – Rakkauden, valon ja naurun vuodenaika



Perinteisessä kiinalaisessa terveystiedossa tulen elementti yhdistetään kesään, lämpöön, tietoisuuteen, kypsyyteen, hyväntahtoisuuteen ja myötätuntoon. Sydän, ohutsuoli, sydänpussi ja kolmoislämmittäjä (faskia) ovat sisäelimet ja meridiaanit joiden hyvinvointiin keskitytään kesällä.

Kesän väri on punainen ja tunne on ilo. Myös mielen toiminnot, ajatteluprosessit, emotionaalinen hyvinvointi ja tietoisuus kuuluvat tulen elementtiin ja sydämeen. On aika ravita ja rauhoittaa sydäntämme
ja kuunnella mitä se kaipaa. Sydämen hyvinvointi vaikuttaa myös unen laatuun.

Kun tulen elementti on tasapainossa, sydän on terve ja vahva, mieli rauhallinen ja unen laatu hyvää. Lisäksi osaamme reagoida tilanteisiin sopivalla tavalla. Kun tulen elementti on epätasapainossa, meiltä puuttuu iloa (masennus) tai sitä on liikaa (maanisuus). Käyttäytyminen voi siis olla yliaktiivista ja määräilevää tai liian hiljaista ja sisäänpäin kääntyvää. Lämpö, ilo ja nauru puuttuvat.

Epätasapainon oireita voivat olla hermostuneisuus, närästys ja unettomuus. Terve sydän tarkoittaa, että voimme puhua avoimesti ja olla sitä mitä todella olemme. Änkytys ja puheen ongelmat voivat olla seurausta tukahdetuista tunteista ja tunteiden ilmaisun puuttumisesta. Myös liiallinen ja epäsopiva nauru ja jatkuva höpötys ovat merkkejä sydämen ja tulen elementin epätasapainosta.

Kesällä tärkeitä asioita:

Löydä tyytyväisyys opettelemalla rakastamaan itseäsi.
Anna itsellesi aikaa kokea tunteita ja tunnista niiden laatu.

Anna ja puhu suoraan sydämestäsi ja tuo päivittäin auringonpaistetta kanssaihmisille.

Vältä kaikkea liiallisuutta käyttäytymisessä, työssä, ravinnossa.

Meditoi – se on avain henkiseen kasvuun.

Korkein tunteen ilmaisu on rakkaus. Kun sydämemme on tasapainossa voimme rakastaa ja saada rakkautta vapaasti ja ehdoitta. Rakkaus on vahva parantaja. Rakkautta täynnä oleva ihminen säteilee iloa ja terveyttä.

Pyri ilmaisemaan itseäsi eri tavoin: maalaa, soita tai kuuntele lempi musiikkiasi ja laula mukana sydämesi kyllyydestä.

Liiku, anna veren kiertää kehossa.
Vietä aikaa ystävien ja perheen kanssa.

Lue kirjoja, jotka inspiroivat ja kehittävät henkistä kasvua.

Syö kevyitä ja viilentäviä ruokia.

Juo riittävästi vettä ja suosi iltaisin tuoretta mintunlehti teetä.



































 





SYTT OPISKELIJAT




Etsi lähin Seasonal Yoga tuntisi

Espoo
Espoo - Viherlaakso
• Helsinki - Lauttasaari
Helsinki - Munkkiniemi
• Helsinki - Toukola
Hollola
Ivalo
Karjaa
Naantali
Pieksämäki
Pietarsaari
Rusko
Savitaipale
Turku, kaerla
Turku, keskusta
Vantaa
Varkaus

Palautteita Suomen Seasonal Yoga Koulutuksesta:


Vuodenaika- ja meridiaaniajattelu tuo niin valtavan määrän lisäarvoa joogaan ja antaa kausirytmin myös tuntien suunnittelemiseen. Oppisisällöt osuu loistavasti myös ihmisen sisälle rakennettuun vuodenaikarytmiin ja edistää tätä kautta kehontuntemusta ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.

Tämän koulutuksen annilla on helppoa viedä jooga asiakkaalle maanläheisellä tavalla. -During her lessons Sue often used to ask: "Does it make sense?" And my answer was:" Yes, it makes sense! Really!"
En tiedä, olisinko edes lähtenyt opiskelemaan joogaopettajaksi, ellen olisi kohdannut Seasonal Yogaa.

Koulutus on juuri sopiva yhdistelmä asanoita, joogafilosofiaa ja -perinnettä, kiinalaista meridiaanioppia, toiminnallista anatomiaa.

 


© 2018 Wellness & Balance Finland, Tillinmäentie 1 E, 02330 Espoo, +358 50 549 6549, suvi(at)wellnessandbalance.fi

















In English