Syksyn vuodenaika



Syksy tuo raikkauden ja kuivuuden kuuman ja kostean kesän jälkeen. Valon määrä vähenee pikkuhiljaa ja ilma tuntuu selkeämmältä. Puut paljastavat kirkkaat värit lehtivihreän alta. Väriloiston mukana elämän tahti rauhoittuu, hidastuu ja vetäytyy sisäänpäin. Kasvukausi on päättynyt ja tulemme väistämättä todellisuuden eteen siitä että luonto valmistautuu talvehtimiseen.

Tämä on paradoksi, jolla metallin energia palkitsee – tietoisuus ja kiitollisuus kauneudesta ja sen arvosta ja toisaalta luopumisen todellisuus. Tasapainoinen ja terve metallin elementti mahdollistaa meille sopeutumisen muutoksiin ja vaihtoehtoihin, joita elämällä on meille tarjolla.

Sisäelimet jotka edustavat syksyä ja metallin elementtiä ovat keuhkot ja paksusuoli. Terveet keuhkot tuovat jokaisella sisäänhengityksellä raikkautta ja elinvoimaa, kun taas jokainen uloshengitys mahdollistaa kaiken kuona-aineiden ja myrkkyjen (turhan) poistumisen. Kirjaimellisesti hengitys tuo tietoisuuden elämän rytmistä. Se on rytmi, jonka voimme tietoisesti muuttaa. Se on myös rytmi joka toimii ilman tietoista tekemistä.

Paksusuolen säännöllinen toiminta on tärkeää toimivan aineenvaihdunnan, ruoansulatuksen ja solujen uudistumista ajatellen. Jos se ei toimi kunnolla ihmisen koko olemus (keho, mieli, sielu) kärsii.

Metallin elementti on osa meitä, joka etsii täydellisyyttä rakenteissa ja tekemisessä. Se on meidän sisäinen kurinpitäjä ja perfektionisti. Metalli meissä haluaa oikeudenmukaisuutta ja puolustaa hyvyyttä, kunniaa, periaatteita ja arvoja. Se on mieltynyt taiteeseen ja kauneuteen. Metallin elementti herättää meissä inspiraation, kunnioituksen ja arvostuksen. Metallin elementti kutsuu meitä takaisin pyhyyteen ja puhtauteen. Se tuo meille kaipuun löytää elämämme tarkoituksen - ”etsijän” sisältämme. Se on meidän kyltymätön elämänjano.

Metalli kattaa meissä myös organisoinnin, järjestyksen, kommunikaation, mielen, rajojen asettamisen ja suojelemisen. Syksy onkin hyvää aikaa saattaa päätökseen keväällä ja kesällä aloitetut projektit. Syksy on myös täydellinen aika aloittaa itsetutkiskelu.

Syksyyn kuuluvia tunteita ja aiheita ovat suru, vahvuus, rohkeus, anteeksianto ja puhtaus. Suru vaikuttaa aina meidän keuhkojen hyvinvointiin ja päinvastoin. Esimerkiksi keuhkojen sairaudet ja tupakan polttaminen voivat aiheuttaa surun ja riippuvuuden tunteita. Samaan tapaan, jos meillä on vaikeuksia päästää irti (tunteet) voi paksusuoli oirehtia (ummetus, kipu) Oireet voivat kertoa että on aika päästä irti monella eri tasolla.

Mahdollisia metallin epätasapainon merkkejä: kyvyttömyys päästää surusta irti, vaikeus luopua huonoista tavoista, omaisuudesta, tunteiden tukahduttaminen, haluttomuus olla avoin, vaikeus puhua totta, kylmyys tunteissa, inspiraation puute, astma, iho-ongelmat, ummetus, jatkuvat flunssat, nenä- ja kurkku ongelmat, allergiat, kuiva iho, kurkku ja suolisto.

Ravinto syksyllä

Syö paljon kuitu ja vesipitoisia ruokia

Mausteiset ja kirpeät ruoat ovat parhaita syksylle

Sipulit, perunat, kaalit. kukkakaali, lanttu, nauris, täysjyväriisi, pähkinät, sienet (erityisesti siitake), kala, riista

Salvia, timjami, oregano, kardemumma, cayenne pippuri, inkivääri, valkosipuli

Oliivit, vuohenjuusto, feta-juusto, greippi, omenat, luumut, viinirypäleet

Liiallista chilin käyttöä kannattaa välttää, sillä se kuivattaa ja kuumentaa keuhkoja

Juominen on tärkeää. Yrttiteet kuten lakritsinjuuri, piparminttu, nokkonen ovat hyviä syksylle


Elämäntapavinkit

Ole tietoisesti positiivinen
syksyllä voi helposti masentua eli tarkkaile asentoasi, jotta rinta ei painu kasaan ja kannattelet pään ylhäällä. Muista että niska on suora silta aivoihin ja niiden hyvinvointiin

Luovu jostain mitä et enää tarvitse (ajatus tai asia)

Siivoa, vie tavaroita kirpputorille tai lahjoitukseen

Hyväksy heikkoutesi ja työskentele vahvuuksiesi kanssa


Liikunta ja harjoittelu

Harjoituksen tehokkuus esiin mahdollisimman vähäisellä yrittämisellä (vrt. Feldenkrais metodi)

Ole tietoisesti innostunut harjoituksestasi

Vapauta opitut jännitykset kehosta ja hengitä

Hyväksy heikkoutesi ja työskentele vahvuuksiesi kanssa

Paljon raikasta ilmaa esim. säännöllisillä kävelylenkeillä

”Discipline is your friend”


































 





SYTT OPISKELIJAT




Etsi lähin Seasonal Yoga tuntisi

Espoo
• Espoo - Leppävaara
• Helsinki - Lauttasaari
Helsinki - Munkkiniemi
• Helsinki - Toukola
Hyvinkäää
Inkoo
Ivalo
Karjaa
Kerava
Korso
Kuusamo
Turku

Palautteita Suomen Seasonal Yoga Koulutuksesta:


Vuodenaika- ja meridiaaniajattelu tuo niin valtavan määrän lisäarvoa joogaan ja antaa kausirytmin myös tuntien suunnittelemiseen. Oppisisällöt osuu loistavasti myös ihmisen sisälle rakennettuun vuodenaikarytmiin ja edistää tätä kautta kehontuntemusta ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.

Tämän koulutuksen annilla on helppoa viedä jooga asiakkaalle maanläheisellä tavalla. -During her lessons Sue often used to ask: "Does it make sense?" And my answer was:" Yes, it makes sense! Really!"
En tiedä, olisinko edes lähtenyt opiskelemaan joogaopettajaksi, ellen olisi kohdannut Seasonal Yogaa.

Koulutus on juuri sopiva yhdistelmä asanoita, joogafilosofiaa ja -perinnettä, kiinalaista meridiaanioppia, toiminnallista anatomiaa.

 


© 2017 Wellness & Balance Finland, Tillinmäentie 1 E, 02330 Espoo, +358 50 549 6549, suvi(at)wellnessandbalance.fi

















In English