Myöhäiskesän vuodenaika



Keskikesän energiahuipun jälkeen tapahtuu luonnollinen rauhoittuminen, jolloin on aika palata omaan keskustaan pohtimaan ja tunnistamaan omaa elämää. On aika ravita itseä kaikin tavoin, tiedostaa mitä syömme, ajattelemme, luemme, katsomme, kuuntelemme ja puhumme.

Myöhäiskesän tuoksu on kostea maa, joka on täynnä sadonkorjuun antimia. Väreinä ovat maanläheiset oranssi, keltainen ja ruskea. Maan elementin energia on kuin levollinen loppukesän iltapäivä, jota vietetään perheen ja ystävien kanssa nauttien luonnon antimista ja elämän ihanuudesta!

Maan elementtiä kuvaa adjektiivit vakaa, tasainen, rohkaiseva ja tukea antava. Jos maan elementtimme on epätasapainossa, huolehdimme ja ajattelemme liikaa, sekaannumme asioihin, jotka eivät meille kuulu ja kärsimme ruoansulatusvaivoista. Tasapainoisina olemme auttavaisia sekä empaattisia ja osamme käsitellä toisten ihmisten ahdinkoa.

 Myöhäiskesän sisäelimet ovat vatsa, perna ja haima. Perinteisessä kiinalaisessa terveystiedossa vatsa nähdään elimenä joka ruoan lisäksi käsittelee ravinnon jonka saamme tunteista ja mielestä. Jos vatsan toiminta häiriintyy ajatukset ja tunteet vellovat jatkuvasti emmekä saa niitä käsiteltyä ja muunnettua hyödyllisiksi. Haima on kehomme syvimmällä oleva elin ja sen sanotaan peilaavan syvintä tunnetta itsestämme. Pernalla on tärkeä rooli immuunipuolustuksessa mutta sitä pidetään myös elinvoimaisuuden antajana sekä energian ja innostuneisuuden luojana. Se mitä ajattelemme itsestä vaikuttaa suurelta osin immuunipuolustukseemme.

Myöhäiskesällä suositeltavaa:

Ole tietoinen henkilökohtaisista asioistasi ja huolistasi - 
Mitä ajattelet; mitä murehdit, mistä unelmoit.

Tee elämästä yksinkertaisempaa ja tasapainoisempaa

Opettele keskittämään mielesi ja vapauta se murheista, epäilystä ja syyllisyydestä.

Opiskele, sulattele ja makustele tietoa ja elämää.

Pidä huolta itsestäsi ja ihmissuhteistasi. Saatko tarvitsemaasi tukea ympäriltäsi?

Tarkkaile ajatustesi laatua – ravitsevatko ne sinua?

Käytä positiivista sanontaa: olen tasapainoinen, auttavainen, ymmärtäväinen, sympaattinen, luotettava, vakaa, huomaavainen. Välitän muista ja kunnioitan itseäni.

Ole lähellä maata; hoida puutarhaa, kävele tai lenkkeile luonnossa.

Anna itsesi tuntea vahva oman keskustan tunne elämässäsi, jotta voit kohdata elämän tuomat haasteet ja voit olla tukena niille, joita rakastat.

Keskity liikunnassa vahvistamaan jalkoja sekä keskivartaloa ja suosi tasapainoharjoitteita

Harrasta jotain mikä antaa sinulle tyydytystä ja tekee sinut onnelliseksi. Sillä on myönteisiä vaikutuksia vastustuskykyyn.

Vältä ravinnossa liikaa makeutta. Väsyneenä keho himoitsee makeaa, joten tyydytä se luonnollisesti makealla ruoalla (ei makeisilla!).

Syö paljon keltaisia ja oransseja hedelmiä ja kasviksia.

Suosi paikallisesti kasvatettua vuodenajan omaa ruokaa.

Pidä huolta vatsastasi – vältä syömästä liian nopeasti, kiireessä tai liian paljon.


































 





SYTT OPISKELIJAT




Etsi lähin Seasonal Yoga tuntisi

Espoo
• Espoo - Leppävaara
• Helsinki - Lauttasaari
Helsinki - Munkkiniemi
• Helsinki - Toukola
Hyvinkäää
Inkoo
Ivalo
Karjaa
Kerava
Korso
Kuusamo
Turku

Palautteita Suomen Seasonal Yoga Koulutuksesta:


Vuodenaika- ja meridiaaniajattelu tuo niin valtavan määrän lisäarvoa joogaan ja antaa kausirytmin myös tuntien suunnittelemiseen. Oppisisällöt osuu loistavasti myös ihmisen sisälle rakennettuun vuodenaikarytmiin ja edistää tätä kautta kehontuntemusta ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.

Tämän koulutuksen annilla on helppoa viedä jooga asiakkaalle maanläheisellä tavalla. -During her lessons Sue often used to ask: "Does it make sense?" And my answer was:" Yes, it makes sense! Really!"
En tiedä, olisinko edes lähtenyt opiskelemaan joogaopettajaksi, ellen olisi kohdannut Seasonal Yogaa.

Koulutus on juuri sopiva yhdistelmä asanoita, joogafilosofiaa ja -perinnettä, kiinalaista meridiaanioppia, toiminnallista anatomiaa.

 


© 2017 Wellness & Balance Finland, Tillinmäentie 1 E, 02330 Espoo, +358 50 549 6549, suvi(at)wellnessandbalance.fi

















In English