Talven vuodenaika



Ulos mentäessä on aika kääriytyä lämpöisiin vaatteisiin. Sisällä talvella on erilainen merkitys. Se on vuodenaika jolloin nautitaan takkatulesta ja pitkistä illoista perheen kanssa. Tänä sisäänpäin kääntymisen vuodenaikana voimme tuntea olomme hieman tavallista tunteellisemmaksi ja herkemmäksi kuin yleensä.

Meillä voi olla halu olla enemmän yksin ja pohdiskella elämää syvemmin. On hyvä hyödyntää tätä luonnollista varastoinnin ja uudistumisen aikaa täydentämällä ja lataamalla omia akkuja. Talvi on säilyttämisen, pohdiskelun ja itsetutkiskelun aikaa, jolloin on hyvä luoda ja kehittää mielikuvitusta ja säilyttää uteliaisuuden ja seikkailunhalu.

Veden elementtiin ja talveen kuuluu hiljentyminen ja mietiskely. Niiden avulla voimme nähdä minne elämä on meitä kuljettamassa ja meidän on helpompi luoda sisäisen rauhan tunnetta moderniin ja hektiseen elämäämme. Meillä on mahdollisuus lempeästi virrata elämänpoluilla kuitenkin tietäen mihin suuntaan olemme matkalla.

Nämä ovat avaimia stressittömään talveen ja pitkäikäisyyteen. Voimme nauttia elämästä emmekä vain kiiruhda asiasta toiseen. Talvi on myös aikaa kohdata pelkomme ja saada takaisin rohkeutemme; vetäytyä täydentämään energiamme ja elinvoimamme ja niin tekemällä saamme vastaukset kaikkiin kysymyksiin joita elämä meille tuo.

Talvi myös opettaa meitä meille miten virrata elämän vuorovesissä eikä taistella niitä vastaan. Tällöin voimme löytää uuden suunnan ja tarkoituksen ja saavuttaa tavoitteemme ja täyttää tarkoituksemme

Talvella suositeltavaa:

Talvehtiminen ja lepo kuuluvat tähän vuodenaikaan. Jos  mahdollista nuku 1-2h enemmän.

Vältä stressaavia tilanteita ja pidä säännöllisiä hengähdystaukoja päivän aikana.

Talvi on pohdiskelun ja peilaamisen aikaa. Saavutitko tavoitteesi ja mitä olet oppinut viimeisen vuoden aikana?

Pidä itsesi lämpimänä (varsinkin selkä ja jalat).

Anna talven olla säilömisen aikaa ja lataa akkuja. Ajattele että varastoit energiaa tulevaa kevättä varten.

Ota päivittäin vastuu tunteistasi. Ymmärrä että pelon tunteet, uhkan ja riskien tunnistaminen on luonnollista ja vastaa niihin sopivalla tavalla.

Ole huolellinen ja pidä itsestäsi huolta! Työskentele itseluottamuksen kanssa ja opi tunnistamaan milloin on aika vetäytyä ja milloin mennä mukaan.

Kun olet huolissasi tulevaisuudesta, pyri erottamaan itsesi pelosta ja visualisoi tilanne toisenlaiseksi.

Talvi on hyvää aikaa muutoksen suunnitteluun, mutta ei vielä toteuttamiseen.

Liikunnassa on hyvä keskittyä rangan liikkuvuuteen ja huoltamiseen. Rauhoita harjoituksen intensiteettiä ja lisää rentoutumista.

Pää alaspäin olevat jooga-asennot huoltavat ja uudistavat hermostoa.

Meditoi.

Vältä laihdutuskuureja – yksinkertaisesti vain paranna elintapojasi.

Syö lämmittäviä ruokia. Haudutetut pataruoat ja lämmittävät keitot ovat suositeltavia.

Kidney -, Aduki pavut ja paistetut juurekset sopivat hyvin talveen.

Vihreä- inkivääri- ja jasmiini tee ovat hyviä lämpimiä juomia.
Käytä mausteita basilika, mustapippuri, valkosipuli, neilikka.


































 





SYTT OPISKELIJAT




Etsi lähin Seasonal Yoga tuntisi

Espoo
• Espoo - Leppävaara
• Helsinki - Lauttasaari
Helsinki - Munkkiniemi
• Helsinki - Toukola
Hyvinkäää
Inkoo
Ivalo
Karjaa
Kerava
Korso
Kuusamo
Turku

Palautteita Suomen Seasonal Yoga Koulutuksesta:


Vuodenaika- ja meridiaaniajattelu tuo niin valtavan määrän lisäarvoa joogaan ja antaa kausirytmin myös tuntien suunnittelemiseen. Oppisisällöt osuu loistavasti myös ihmisen sisälle rakennettuun vuodenaikarytmiin ja edistää tätä kautta kehontuntemusta ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.

Tämän koulutuksen annilla on helppoa viedä jooga asiakkaalle maanläheisellä tavalla. -During her lessons Sue often used to ask: "Does it make sense?" And my answer was:" Yes, it makes sense! Really!"
En tiedä, olisinko edes lähtenyt opiskelemaan joogaopettajaksi, ellen olisi kohdannut Seasonal Yogaa.

Koulutus on juuri sopiva yhdistelmä asanoita, joogafilosofiaa ja -perinnettä, kiinalaista meridiaanioppia, toiminnallista anatomiaa.

 


© 2017 Wellness & Balance Finland, Tillinmäentie 1 E, 02330 Espoo, +358 50 549 6549, suvi(at)wellnessandbalance.fi

















In English