Kevään vuodenaika



Viiden elementin teoriassa kevät ja puun elementti edustavat uutta alkua, syntymää, kasvua, kehittymistä, visioita. Kevään ja puun elementin syvin olemus on kyky nähdä tulevaisuus toiveikkaana ja suhtautua siihen innostuneesti. Se mahdollistaa meille kyvyn katsoa eteenpäin, suunnitella ja tehdä päätöksiä.

Liike, tarkoituksenmukaisuus sekä suunnat eteen- ja ylöspäin kuvaavat hyvin puun elementtiä. Tasapainoinen puun elementti tuo meille kyvyn olla selkeitä ajatuksissamme ja teoissamme sekä päättäväisiä suhteissa toisiin ihmisiin. Se mahdollistaa meille selkeän vision, organisoinnin, suunnittelun, viisaat päätökset ja kyvyn nähdä selkeästi.

Kyky nähdä on sekä näkökykyyn liittyvä että vertauskuvallinen. Se on myös kyky nähdä oma polku tulevaisuuteen. Myös sopivien rajojen asettaminen, päättäväisyys, tavoitteellisuus sekä kyky olla tiukka mutta joustava kuuluvat puun elementtiin.

Puu tukee haluamme tulla sellaisiksi joita todellisuudessa olemme, jotta voimme kulkea maailmassa helposti ilmaisten itseämme sellaisina kun olemme. Kun puun elementtimme on epätasapainossa, meistä tulee helposti ärsyyntyneitä, turhautuneita ja vihaisia.

Voimme romahtaa ongelmien edessä. Meille voi olla haasteellista nähdä ulospääsyä sekä vaikeuksia tehdä päätöksiä ja tarttua toimeen. Maksa ja sappirakko voivat tällöin huonosti ja silmämme ja näkökykymme voivat heikentyä. Vaikutuksia on myös kehon jänteisiin ja ligamentteihin. Kehosta tulee jäykkä ja heikko ja joustavuus vähenee sekä kehossa että asenteissa.

Tasapainon löytäminen puun elementin osalta uudistaa ja tuo lisää elinvoimaa kaikille elämän osa-alueille. Vihreä väri kuuluu kevääseen. Sen sanotaan hoitavan sielua.

Vihreä väri auttaa poistamaan katkeruutta ja paheksuntaa. Se auttaa meitä olemaan hyväksyviä, myötätuntoisia ja rakastavia sekä itseämme että muita kohtaan.

Keväällä tärkeitä asioita:

1. Ulkoile – ulkoilma pitää energian liikkeessä.

2. Pidä elämä joustavana, vapaana ja aktiivisena, jotta voit vakaasti seistä muutosten tuulissa.

3. Luo itsellesi uutta energiaa ja positiivisia odotuksia.

4. Tee asioita, jotka motivoivat sinua ja joista nautit.

5. Älä anna kenenkään nujertaa sinua.

6. Ota vastuu itsestäsi, luo elämällesi sisältöä, kehitä luovuuttasi ja luo positiivista ilmapiiriä ympärillesi.

7. Suunnittele ja tee päätökset tulevaa vuotta varten.

8. Vapauta turvallisesti talven aikana kasaantunut kiukku, turhautuneisuus ja ärtymys. Varjonyrkkeily & taistelulajit sopivat tähän hyvin.

9. Liikuta kehoa & venyttele. Tee varsinkin sivutaivutuksia ja jalkoja vahvistavia liikkeitä.

10. Syö vihreitä kasviksia ja vihanneksia. Ne tukevat maksan toimintaa ja puhdistumista.

11. Juo paljon raikasta vettä. Aamulla ensimmäiseksi juo lämmin sitruunalla maustettu vesi.

12. Suosi vihreää teetä, nokkosteetä ja omenamehua.

Hyviä aromaterapeuttisia öljyjä keväälle ovat sitruuna (puhdistava), sitruunaruoho (maksaa stimuloiva), greippi (mieltä kohottava), laventeli (ärsytystä vähentävä, tasapainottava), piparminttu (viilentää maksaa, parantaa verenkiertoa, auttaa hengittämään), Frankincense (näkemys).


































 





SYTT OPISKELIJAT




Etsi lähin Seasonal Yoga tuntisi

Espoo
Espoo - Viherlaakso
• Helsinki - Lauttasaari
Helsinki - Munkkiniemi
• Helsinki - Toukola
Hollola
Ivalo
Karjaa
Naantali
Pieksämäki
Pietarsaari
Rusko
Savitaipale
Turku, kaerla
Turku, keskusta
Vantaa
Varkaus

Palautteita Suomen Seasonal Yoga Koulutuksesta:


Vuodenaika- ja meridiaaniajattelu tuo niin valtavan määrän lisäarvoa joogaan ja antaa kausirytmin myös tuntien suunnittelemiseen. Oppisisällöt osuu loistavasti myös ihmisen sisälle rakennettuun vuodenaikarytmiin ja edistää tätä kautta kehontuntemusta ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.

Tämän koulutuksen annilla on helppoa viedä jooga asiakkaalle maanläheisellä tavalla. -During her lessons Sue often used to ask: "Does it make sense?" And my answer was:" Yes, it makes sense! Really!"
En tiedä, olisinko edes lähtenyt opiskelemaan joogaopettajaksi, ellen olisi kohdannut Seasonal Yogaa.

Koulutus on juuri sopiva yhdistelmä asanoita, joogafilosofiaa ja -perinnettä, kiinalaista meridiaanioppia, toiminnallista anatomiaa.

 


© 2018 Wellness & Balance Finland, Tillinmäentie 1 E, 02330 Espoo, +358 50 549 6549, suvi(at)wellnessandbalance.fi

















In English